Niemieccy pracodawcy bardzo często sięgają po polskich pracowników, którzy cieszą się dobrą opinią, zwłaszcza biorąc pod uwagę przygotowanie do pełnionych obowiązków i sumienność. W jaki jednak sposób dotrzeć do takich osób?
Od wielu lat do Niemiec napływają Polacy, którzy szukają lepszego zatrudnienia. Często rejestrują się oni w urzędach, dzięki czemu dostęp do nich jest ułatwiony. Spora konkurencja na rynku może jednak sprawić, że dotarcie do polskich pracowników okaże się trudniejsze, niż sądziliśmy na początku. W takim przypadku dział HR musi uruchomić szeroką rekrutację, dzięki której będzie w stanie zatrudnić odpowiednich ludzi na wybrane stanowiska.
Cały proces można przeprowadzić na kilka sposobów. Postaramy się je opisać, a także wskazać optymalne rozwiązania, które pozwolą szybko i sprawnie znaleźć odpowiednich pracowników.
Rekrutacja pracowników przez Internet
Pierwszym, naturalnym sposobem na poszukiwanie kandydatów wydaje się wykorzystanie potencjału sieci, która pozwala nam dotrzeć do sporej grupy osób w stosunkowo krótkim czasie. Zwłaszcza że skorzystać możemy z działalności wielu serwisów specjalizujących się w publikowaniu ogłoszeń pracy, także z zagranicy. Pozostaje nam więc dobrze opisać stanowisko, wymagania i korzyści, na jakie może liczyć pracownik. Po wszystkim pozostaje nam czekać na zgłoszenia.
Choć jest to metoda prosta, nie daje nam stuprocentowej pewności, że zgłoszą się do nas kandydaci spełniający wszystkie nasze oczekiwania. Trzeba liczyć się z wieloma aplikacjami, które będziemy musieli odrzucić. Sama selekcja może potrwać, wymaga również sporego nakładu pracy.
Poza serwisami z ogłoszeniami, warto wykorzystać także portale społecznościowe, takie jak Facebook. Szczególnie polecany jest portal LinkedIn, który pozwala dotrzeć do kandydatów o konkretnym profilu. Jest to istotne zwłaszcza wówczas, gdy poszukujemy specjalistów.
Metody tradycyjne
Jeżeli sieć nie jest jedynym obszarem, w którym chcemy prowadzić poszukiwania, możemy postawić na prasę i publikowanie ogłoszeń z jasno sprecyzowanymi oczekiwaniami. Pozwala to dotrzeć do sporej liczby kandydatów. Wadą tej metody są jednak wysokie koszty. Publikacja ogłoszenia w prasie może okazać się droga, zwłaszcza jeśli wybierzemy medium o szerokim zasięgu.
Do tego wszystkiego dochodzą problemy, o których była już mowa przy okazji omawiania portali z ogłoszeniami. Napływ zgłoszeń wymagających oceny i weryfikacji będzie naprawdę spory. Do tego dochodzi ryzyko związane z samym kandydatem – jego weryfikacja jest możliwa dopiero na miejscu, w Niemczech.
Polska agencja pracy
Odpowiedzią na wszystkie problemy typowe dla dwóch wyżej wymienionych metod jest skorzystanie z usług realizowanych przez firmy specjalizujące się w pozyskiwaniu pracowników i działających na rynku polskim.
Największą zaletą agencji pracy jest oczywiście ogromna baza pracowników, do której zyskujemy dostęp. Co równie istotne, firma, z którą nawiążemy współpracę, bierze pełną odpowiedzialność za proces rekrutacji. Kandydaci są dokładnie sprawdzani, także pod kątem umiejętności, wykształcenia i znajomości języka niemieckiego. W efekcie działań prowadzonych przez polską agencję pracy jest oczywiście kompletna lista kandydatów, którzy mają szansę spełnić nasze wymagania i oczekiwania. Brak tu więc gorączkowych i długich poszukiwań – otrzymujemy pełen pakiet, z którego możemy wybierać.
Skorzystanie z oferty agencji pracy jest więc sposobem na zaoszczędzenie czasu, ale również pieniędzy. Za zrealizowane usługi zapłacimy mniej niż wówczas, gdybyśmy chcieli uruchomić własny dział HR. To jednak nie wszystko, ponieważ polskie agencje pracy bardzo często gwarantują usługi dodatkowe, związane chociażby z możliwości wymiany pracowników w przypadku jakichkolwiek problemów.
Co jednak najważniejsze, decydując się na outsourcing, możemy liczyć na dotarcie do osób, które pasują zadań i projektów, jakie chcemy zrealizować. Nasze wymagania mogą być bardzo szczegółowe i dotyczyć konkretnych poziomów wykształcenia, kompetencji twardych oraz miękkich, a także poziomu znajomości języka. Jest to jedyna metoda, która pozwoli na tak dokładną selekcję.
Polska agencja pracy Gastamo Job Service
Gastamo specjalizuje się w rekrutowaniu polskich pracowników między innymi na rynek niemiecki i austriacki. Pozwala zdecydowanie usprawnić cały proces, co okaże się korzystne przede wszystkim pod kątem finansowym.
Działalność agencji skupia się przede wszystkim na określeniu, wraz z kontrahentem, szczegółowych wymagań, jakie muszą spełniać kandydaci. Pozwala to na przeprowadzenie dokładnej selekcji i przygotowanie pakietu potencjalnych pracowników, niezależnie od ilości wakatów. Wszyscy kandydaci są dokładnie sprawdzani, tak aby w ostatecznym rozrachunku byli odpowiadali idealnemu profilowi przedstawionemu przez pracodawcę.
Tego typu usługi odciążają firmowe działy HR. Gastamo Job Service korzysta z nowoczesnych metod rekrutacyjnych. Agencja realizuje również liczne szkolenia zawodowe i językowe, które dodatkowo zwiększają kompetencję kandydatów znajdujących się w bazie. Warto podkreślić, że agencja zapewnia również możliwość bezpłatnej wymiany pracownika w przeciągu sześciu miesięcy od jego zatrudnienia.
Analizują wszystkie metody pozyskiwania polskich pracowników do pracy w Niemczech, wydaje się, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie zatrudnienie polskiej agencji pracy działającej na tamtejszych rynku. Jest on przez nią dostatecznie spenetrowany, dzięki czemu dostępna baza kandydatów okaże się naprawdę rozbudowana. Wszystko to oczywiście działa na korzyść pracodawcy, który jest w stanie zatrudnić dokładnie takich ludzi, jakich chce.